Στρατηγική για μια εκπαίδευση υψηλής ποιότητας, χωρίς αποκλεισμούς, και προσανατολισμένη στο μέλλον
Η Επιτροπή ενέκρινε στις 30
Μαΐου 2017 νέες πρωτοβουλίες για τη σχολική και την τριτοβάθμια
εκπαίδευση, μεταξύ αυτών και μια πρόταση για την παρακολούθηση της
σταδιοδρομίας των αποφοίτων που θα βοηθήσει τα κράτη μέλη να
συγκεντρώνουν στοιχεία σχετικά με την πορεία που ακολουθούν οι απόφοιτοι
μετά το πέρας των σπουδών τους. Γενικότερος σκοπός των πρωτοβουλιών
αυτών είναι να βοηθήσουν τα κράτη μέλη να παρέχουν υψηλής ποιότητας και
χωρίς αποκλεισμούς εκπαίδευση σε όλους τους νέους μέσω μιας σειράς
συγκεκριμένων δράσεων. Έτσι, οι νέοι θα αποκτούν τις γνώσεις και τις
δεξιότητες που χρειάζονται για να συμμετέχουν πλήρως στην κοινωνία, θα
είναι σε θέση να ανταποκρίνονται σε νέες ευκαιρίες και προκλήσεις που
τους προσφέρουν, για παράδειγμα, η παγκοσμιοποίηση και οι τεχνολογικές
αλλαγές, και θα μπορούν να προσαρμόζουν τις σπουδές τους στις ανάγκες
της αγοράς εργασίας.
Όσον αφορά τα σχολεία,
σύμφωνα με στοιχεία των κρατών μελών πρέπει να αναληφθεί δράση σε τρεις
τομείς, στους οποίους η στήριξη της ΕΕ μπορεί να συμβάλει στην
αντιμετώπιση σημαντικών προκλήσεων:
· ενίσχυση της ποιότητας και της πρόσβασης στα σχολεία·
· στήριξη των άριστων εκπαιδευτικών και των διευθυντών σχολείων·
· βελτίωση της διακυβέρνησης των συστημάτων σχολικής εκπαίδευσης.
Η
Επιτροπή προτείνει να συμπληρώσει τις δράσεις των κρατών μελών στους εν
λόγω τρεις τομείς στηρίζοντας την αμοιβαία μάθηση, ενισχύοντας τη
συλλογή στοιχείων για τις βέλτιστες πρακτικές στην εκπαίδευση και
συνδράμοντας στις εθνικές μεταρρυθμίσεις για τα κράτη μέλη που το
επιθυμούν. Παραδείγματα της στήριξης αυτής είναι η προώθηση της
ανάπτυξης ικανοτήτων και της διαπολιτισμικής μάθησης μέσω συνεργασιών
μεταξύ σχολείων, της κινητικότητας και προγραμμάτων ηλεκτρονικής
αδελφοποίησης στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+·
η ενίσχυση της μάθησης από ομοτίμους σχετικά με την επαγγελματική
σταδιοδρομία και την επαγγελματική εξέλιξη των εκπαιδευτικών και των
διευθυντών σχολείων· και η δημιουργία ενός νέου μηχανισμού στήριξης που
θα συνδράμει τα κράτη μέλη που ζητούν βοήθεια για τον σχεδιασμό και την
εφαρμογή εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων.
Η νέα στρατηγική για την τριτοβάθμια εκπαίδευση βασίζεται στο θεματολόγιο εκσυγχρονισμού του 2011. Στην ανακοίνωση, η Επιτροπή παρουσιάζει τα σχέδιά της όσον αφορά τέσσερις κύριες δράσεις:
· εξασφαλίζεται
ότι οι απόφοιτοι της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ολοκληρώνουν τις σπουδές
τους με τις δέσμες δεξιοτήτων που χρειάζονται για τις ανάγκες τους αλλά
και τις ανάγκες της σύγχρονης οικονομίας·
· οικοδομούνται συστήματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης χωρίς αποκλεισμούς·
· εξασφαλίζεται ότι τα ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης συμβάλλουν στην καινοτομία στην υπόλοιπη οικονομία·
· παρέχεται
στήριξη στα ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και στις κυβερνήσεις ώστε
να αξιοποιούν στο μέγιστο τους διαθέσιμους ανθρώπινους και οικονομικούς
πόρους.
Τέλος,
προκειμένου να εξασφαλιστεί ότι η τριτοβάθμια εκπαίδευση μπορεί να
βοηθήσει στην ανάπτυξη της οικονομίας και τη δημιουργία θέσεων εργασίας,
τα πανεπιστήμια πρέπει να προσαρμόζουν τα προγράμματα σπουδών τους στις
τρέχουσες και τις προβλεπόμενες ανάγκες της οικονομίας και της
κοινωνίας, ενώ οι μέλλοντες φοιτητές χρειάζονται ενημερωμένα,
τεκμηριωμένα στοιχεία όταν αποφασίζουν ποια μαθήματα να επιλέξουν. Γι'
αυτό η Επιτροπή υποβάλλει παράλληλα πρόταση σύστασης του Συμβουλίου για την παρακολούθηση των αποφοίτων, στο πλαίσιο του νέου θεματολογίου δεξιοτήτων για την Ευρώπη,
η οποία καλύπτει και τους αποφοίτους προγραμμάτων επαγγελματικής
εκπαίδευσης και κατάρτισης, πέραν από τους αποφοίτους τριτοβάθμιας
εκπαίδευσης. Έτσι, θα ενθαρρυνθούν και θα στηριχτούν οι αρχές των κρατών
μελών ώστε να βελτιώσουν την ποιότητα και τη διαθεσιμότητα των
πληροφοριών ως προς την εξέλιξη ή την περαιτέρω κατάρτιση των αποφοίτων.
Περισσότερες πληροφορίες: http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-17-1402_en.htm
|