Ανακοινώσεις  
Διαδικασία μεταγγραφών 2019-20 (03/12/2019)
Κατατακτήριες εξετάσεις ακαδημαϊκού έτους 2019-20 (03/12/2019)
Ορισμός μαθημάτων ειδικότητας για πραγματοποίηση πρακτικής άσκησης (20/11/2019)
Ανακοίνωση έναρξης πρακτικής άσκησης μέσω του προγράμματος ΕΣΠΑ για το χειμερινό εξάμηνο 2019 (06/11/2019)
Πρακτική άσκηση μέσω προγράμματος ΕΣΠΑ: Επιλεγέντες φοιτητές (07/10/2019)
Ανανεώσεις εγγραφών χειμερινού εξαμήνου 2019-20 (04/10/2019)
Κατανομή πρωτοετών φοιτητών σε τμήματα (04/10/2019)
Τροποποιήσεις προγράμματος σπουδών (04/10/2019)
Έναρξη πρακτικής άσκησης μέσω του προγράμματος ΕΣΠΑ για το "χειμερινό" εξάμηνο 2019 (26/09/2019)
 Τμήμα Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής, Διακόσμησης & Σχεδιασμού Αντικειμένων 
Εισαγωγή στο Βασικό Σχέδιο
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΒΑΣΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΠΛΑΣΤΙΚΗ

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: Θεωρητικό + Εργαστηριακό
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: ΜΓΥ
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: 7 (2 ώρες θεωρία + 5 ώρες εργαστήριο. Διακριτά μαθήματα: Βασικό Σχέδιο 1ώρα θεωρίας+2 ώρες εργαστήριο, Πλαστική 1ώρα θεωρίας+3ώρες εργαστήριο)
ΤΥΠΙΚΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: B
ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ: Χειμερινό Εξάμηνο 2013-2014

ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΣΤΟΧΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΒΑΣΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ
Σκοπός του μαθήματος είναι να κατανοήσουν οι σπουδαστές την έννοια της Βασικής Σύνθεσης και να αποκτήσουν δεξιότητες σχετικά με την αποδόμηση-ανασύνταξη των στοιχείων της Οπτικής Σύνταξης, ως προς το «Βασικό σχέδιο». Στόχος του μαθήματος είναι οι σπουδαστές να κατανοήσουν την εικαστική γλώσσα και τις αρχές σύνθεσης (αξονικότητα, συμμετρία, ασυμμετρία, ρυθμός-επαναληπτικότητα, ρυθμός-κίνηση). Μέσω των ελεύθερων ασκήσεων/σχεδίων και προτύπων μελέτης, μελετούνται τα στοιχεία του σχεδίου - σημείο, γραμμή, σχήμα, μορφή, έννοια - εξετάζονται μαζί με τις αρχές που ενοποιούν αυτά τα στοιχεία, σε μια σαφή οπτική εννοιολογική οργάνωση. Η συζήτηση και η κριτική των προγραμματισμένων εκφραστικών ασκήσεων, επιτρέπουν στους σπουδαστές να αναπτύξουν μια εποπτεία των στοιχείων και των αρχών της βασικής σύνθεσης.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ΒΑΣΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ
Ελληνική

  • Arnheim Rudolf, «Τέχνη και Οπτική Αντίληψη», μετάφραση Ιάκωβος Ποταμιάνος, εκδ. University Studio Press
  • Foster Hall –Krauss Rosalind –Bois Yve Alain –Buchloh Benjamin H. P., «Η τέχνη μετά το 1900», επιμέλεια Μιλτιάδης Παπανικολάου, εκδ. ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ 2007
  • Κλέε Πάουλ, «Η εικαστική σκέψη (τα μαθήματα στη σχολή μπαουχάουζ)», τόμοι ΙΙ μετάφραση-επιμέλεια Άννα Μοσχονά, εκδ. ΜΕΛΙΣΣΑ
  • Μανωλεδάκη – Λαζαρίδη Ιωάννα, «Το σχέδιο», εκδ. ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ
  • Vitruvii, «Περί αρχιτεκτονικής», βιβλία VI & VII, μετάφραση Παύλος Λέφας, εκδ. ΠΛΕΘΡΟΝ 1996
Ξενόγλωσση
  • Gage John, «Colour and Meaning», εκδ. Thames & Hudson, 1999
Γενική βιβλιογραφία
  • Κάλας Νίκολας, «Η τέχνη την εποχή της διακύβευσης», μετάφραση Ανδρέας Λάππας, εκδ. ΑΓΡΑ 1997
  • Δασκαλοθανάσης Νίκος, «Ο καλλιτέχνης ως ιστορικό υποκείμενο από τον 19ο στον 21ο αιώνα», εκδ. ΑΓΡΑ 2004
  • Beardsley G. Monroe, «Ιστορία των Αισθητικών Θεωριών», μετάφραση Δημοσθένης Κούρτοβικ & Παύλος Χριστοδουλίδης, εκδ. ΝΕΦΕΛΗ 1989
  • Adorno W. Theodor, «Αισθητική Θεωρία», μετάφραση Λευτέρης Αναγνώστου, εκδ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ 2002
  • Arnheim Rudolf, «Η δυναμική της αρχιτεκτονικής μορφής», μετάφραση Ιάκωβος Ποταμιάνος, εκδ. University Studio Press
  • Ουμπέρτο Έκο, «Ιστορία της ασχήμιας», εκδ. ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗ 2007
  • Greenberg Clement, «Τέχνη και πολιτισμός», μετάφραση Νίκος Δασκαλοθανάσης, εκδ. ΝΕΦΕΛΗ 2007
  • Καλβίνο Ίταλο, «Οι αόρατες πόλεις», μετάφραση Ανταίος Χρυσοστομίδης, εκδ. ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗ 2004
  • Μαρτινίδης Πέτρος, «Οι λέξεις στην αρχιτεκτονική και την επιστημονική σκέψη», εκδ. ΣΜΙΛΗ 1990
  • Μαρτινίδης Πέτρος, «Μεσιτίες του ορατού», εκδ. ΝΕΦΕΛΗ 1997
  • Σμιθ Έντουαρντ Λούσυ, «Ο ερωτισμός στην τέχνη», μετάφραση Ιουλία Ραλλίδη, εκδ. ΥΠΟΔΟΜΗ 1985
  • Φούλερ Πήτερ, «Τέχνη και Ψυχανάλυση», μετάφραση Ηρώ Κανακάκη, εκδ. ΝΕΦΕΛΗ 1988
  • Read Herbert, «Η τέχνη σήμερα», μετάφραση Δημοσθένη Κούρτοβικ, εκδ. ΚΑΛΒΟΣ 1984
  • Πλίνιος ο Πρεσβύτερος, «Περί της αρχαίας ελληνικής ζωγραφικής – 35ο βιβλίο της «φυσικής ιστορίας», μετάφραση Τάσσος Ρούσσος και Αλέκος Λεβίδης, εκδ. ΑΓΡΑ 1994
  • Cennini Cennino, «Το βιβλίο της τέχνης (πραγματεία περί της ζωγραφικής)», μετάφραση Παναγιώτης Τέτσης, εκδ. ARTIGRAF 1991
  • Chapman Laura H., «Διδακτική της τέχνης», μετάφραση Ανδρέας Λαπούρτας, Γιάννης Χαραλαμπίδης, Ειρήνη Κυπραίου, Αγγελική Βαρδάλου, εκδ. ΝΕΦΕΛΗ 1993
  • Daucher H. & Seitz R., «Διδακτική των Εικαστικών Τεχνών», μετάφραση Τιτίκα Σάλλα –Δουκουμετζίδη & Κατερίνα Πριμικήρη, εκδ. ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ 2003


ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΒΑΣΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ

Το εργαστηριακό μέρος του μαθήματος έχει σκοπό την πλήρη έρευνα πρωταρχικών στοιχείων της καλλιτεχνικής έκφρασης, την κατανόηση της φύσης και της λειτουργίας των στοιχείων αυτών καθώς και τη συστηματική επεξεργασία τους με ποικίλους τρόπους. Στοχεύει στην ανάπτυξη των δημιουργικών και αντιληπτικών ικανοτήτων των σπουδαστών ώστε να συλλαμβάνουν τους βασικούς νόμους του σχεδιασμού καθώς και την ποιότητα και τις δυνατότητες των υλικών. Φιλοδοξεί να βοηθήσει το σπουδαστή/τρια στην αντιμετώπιση ενός προβλήματος αναζητώντας λύση ή λύσεις, έτσι ώστε να ενθαρρύνεται και να ασκείται κατά πολύ η εφευρετικότητα και η φαντασία του. Διαπραγματευόμαστε τα στοιχεία της βασικής σύνθεσης (σημείο, γραμμή, σχήμα, μέγεθος, τόνο, χρώμα, υφή, κατεύθυνση, τοποθέτηση, χώρο, βαρύτητα, κίνηση) και τις βασικές αρχές για τη δημιουργία, ανάλυση και αξιολόγηση της οπτικής οργάνωσης . Οι αρχές της ισορροπίας, συμμετρίας-ασυμμετρίας, αξονικότητας, αναλογίας, ρυθμού και ιεραρχίας, ορίζονται, μελετώνται και εφαρμόζονται με τις παρακάτω ασκήσεις:

   ΑΣΚΗΣΗ  ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΕΣ

1.

Το σχέδιο με τη μορφή σημείου

 

2.

Το σχέδιο με τη μορφή γραμμής

 

3.

Το σχέδιο με τη μορφή επιπέδου (σχήμα/φόρμα)

 

4.

Σπουδές οπτικής και απτικής υφής (ματιέρα)

 

5.

Το μοντέλο του δωδεκαμερούς χρωματικού κύκλου

 

6.

Χρωματικές αντιθέσεις

 

Μέσα και Υλικά: Για τη υλοποίηση των ασκήσεων μπορούν να χρησιμοποιηθούν τα παραδοσιακά ή τα ψηφιακά εργαλεία. Στην πρώτη περίπτωση απαραίτητα είναι: όργανα σχεδίασης (χάρακες, τρίγωνα, διαβήτης), ψαλίδι, κοπίδι και υλικά ζωγραφικής όπως τέμπερες, μελάνες, κιμωλίες, χαρτί τύπου canson για κολάζ και χαρτόνι τύπου κουσέ. Στη δεύτερη περίπτωση είναι απαραίτητη η γνώση προγραμμάτων επεξεργασίας εικόνας. Στην αναλυτική εκφώνηση κάθε άσκησης προτείνονται υλικά και διαστάσεις.
Η παράδοση του συνόλου των ασκήσεων γίνεται σε ατομικό φάκελο ή σε πρόγραμμα παρουσίασης (πχ. Powerpoint), στο τελευταίο μάθημα του εξαμήνου. Για την επιτυχή ολοκλήρωση του εργαστηρίου απαιτείται η ενεργή συμμετοχή του σπουδαστή/τριας τουλάχιστον στο 80% των πραγματοποιηθέντων μαθημάτων.

ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΒΑΣΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ
Τα κριτήρια αξιολόγησης των εργαστηριακών ασκήσεων είναι η ποιότητα των συνθέσεων, η εφαρμογή των αρχών της σύνθεσης στην πράξη, η παρουσίαση, η συνέπεια κατά την παράδοση.


ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ ΒΑΣΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ

Ρωμούδη Ελένη, Καθηγήτρια Εφαρμογών (Θεωρία + Εργαστήριο)
Άρτεμις Ποταμιάνου  Εργαστηριακός συνεργάτης (Εργαστήριο)

^ Αρχή Σελίδας