Ανακοινώσεις  
Διαδικασία μεταγγραφών 2019-20 (03/12/2019)
Κατατακτήριες εξετάσεις ακαδημαϊκού έτους 2019-20 (03/12/2019)
Ορισμός μαθημάτων ειδικότητας για πραγματοποίηση πρακτικής άσκησης (20/11/2019)
Ανακοίνωση έναρξης πρακτικής άσκησης μέσω του προγράμματος ΕΣΠΑ για το χειμερινό εξάμηνο 2019 (06/11/2019)
Πρακτική άσκηση μέσω προγράμματος ΕΣΠΑ: Επιλεγέντες φοιτητές (07/10/2019)
Ανανεώσεις εγγραφών χειμερινού εξαμήνου 2019-20 (04/10/2019)
Κατανομή πρωτοετών φοιτητών σε τμήματα (04/10/2019)
Τροποποιήσεις προγράμματος σπουδών (04/10/2019)
Έναρξη πρακτικής άσκησης μέσω του προγράμματος ΕΣΠΑ για το "χειμερινό" εξάμηνο 2019 (26/09/2019)
 Τμήμα Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής, Διακόσμησης & Σχεδιασμού Αντικειμένων 
Ανακοινώσεις Γ' εξ. (για όλα τα μαθήματα)
Αρχιτεκτονική εσωτερικών χώρων και φωτισμός: Χώροι εργασίας
Ρυθμολογία επίπλου: Νεωτερικοί χρόνοι
Ιστορία αρχιτεκτονικής και τέχνης: XXος αιώνας και σύγχρονες τάσεις
Διακοσμητικές Εφαρμογές - Σχεδιασμός Επιφανειών
Εικαστικές συνθέσεις και χρώμα στο χώρο
Δομική τέχνη: Η κατασκευή
Ιστορία αρχιτεκτονικής και τέχνης: XXος αιώνας και σύγχρονες τάσεις

ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΣΤΟΧΟΣ  ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Διακριτή διδασκαλία Ιστορίας Τέχνης και Ιστορίας Αρχιτεκτονικής, με κοινή βαθμολόγηση. Επιδιώκεται πάντως η τελική θεώρησή τους  ως αδιάσπαστο σύνολο που εκφράζει τον Πολιτισμό της εκάστοτε ιστορικής περιόδου.  Κύριο ζητούμενο  είναι η ερμηνεία των μορφών της Αρχιτεκτονικής και των υπολοίπων μορφών της Τέχνης και η διερεύνηση του ρόλου τους στο κοινωνικοπολιτισμικό γίγνεσθαι της κάθε εποχής. Η «Ιστορία Αρχιτεκτονικής» και η «Ιστορία Τέχνης »  ΙΙΙ μελετά τον  19ο και τον 20ο αιώνα, καθώς και τις σύγχρονες εξελίξεις.

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Στη «Ιστορία Αρχιτεκτονικής» , αναλυτικότερα εξετάζονται:

  1. Η αρχιτεκτονική και η Τέχνη του 20 αιώνα : Art Nouveau, Κυβισμός, μοντέρνα ζωγραφική, σουπρεματισμός, κονστρουκτιβισμός, υπερεαλισμός, εξπρεσιονισμός και διάλυση της μορφής. Δίπλα σε αυτά Μοντέρνα Αρχιτεκτονική, De Stijl, αποδόμηση. Ανάλυση των έργων των μεγάλων ζωγράφων και γλυπτών  και των εμβληματικών αρχιτεκτονικών έργων.
  2. Έμφαση στις σύγχρονες εξελίξεις  στην Αρχιτεκτονική και στην Τέχνη

Στην Ιστορία Τέχνης εξετάζονται:

  • Νεοκλασικισμός - Ρομαντισμός, Ρεαλισμός, Ιμπρεσιονισμός, Art Nouveau, Σχολή Μονάχου
    Μέσα από τη συγκριτική μελέτη και ανάλυση των σημαντικότερων εικαστικών έργων του Ευρωπαϊκού και Ελλαδικού χώρου του 19ου αιώνα,  εξετάζεται η νέα αισθητική και οπτική αντίληψη της Τέχνης σε σχέση πάντοτε με το  ιστορικό και κοινωνικό της πλαίσιο.  
  • Εξπρεσιονισμός, Κυβισμός, Αφηρημένη τέχνη, Φουτουρισμός, Ντανταϊσμός, Κονστρουκτιβισμός, Σουρεαλισμός
    Μελετώνται οι νέες οπτικές της τέχνης στις αρχές του 20ου αιώνα και η μετάβαση από τη θεματική - εικονική Τέχνη στην αθεματική – ανεικονική Τέχνη. Γίνεται παρουσίαση των σημαντικότερων τεχνοτροπιών στον ευρωπαϊκό και τον ελλαδικό χώρο από την άποψη του θέματος, της τεχνικής, της ιδεολογίας και των αισθητικών αναζητήσεων σε σχέση με τα κοινωνικά, ιστορικά και πολιτισμικά πλαίσια στα οποία  εντάσσονται. Εξετάζονται οι ιδεολογικοί μετασχηματισμοί, οι κατευθύνσεις, οι επιρροές και η αισθητική προσέγγιση στο έργο των καλλιτεχνών της πρωτοπορίας, η εμφάνιση των πρώτων Ελλήνων μοντερνιστών καθώς και το αίτημα της ελληνικότητας της τέχνης.
  • Αφηρημένος  εξπρεσιονισμός,  Ποπ και Οπ αρτ, η τέχνη του underground, το Μεταμοντέρνο κίνημα
    Στα σύγχρονα ρεύματα εξετάζεται η πρόσβαση της τέχνη ως πολιτισμική ανάγκη μέσα από τη μελέτη και ανάλυση της κοινωνικής διάστασης των έργων τέχνης, αλλά και ο ρόλος του καλλιτέχνη στην κοινωνία και οι επιδράσεις της θεωρητικής σκέψης και της επιστήμης στο έργο του. Μελετάται επίσης ο οπτική διάλογος των σημαντικότερων εικαστικών έργων με τη  σύγχρονη κοινωνία του β! μισού του 20ου αιώνα καθώς και οι συσχετισμοί των έργων Τέχνης με άλλες μορφές και εκδηλώσεις πολιτισμού. Η μελέτη των έργων Τέχνης γίνεται σε συνδυασμό με την ανάλυση θεωρητικών κειμένων και τη λεκτική υποστήριξη των ιδίων των δημιουργών τους

ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Η γνώση της Ιστορίας της Τέχνης και της Αρχιτεκτονικής,  αναμένεται να οδηγήσει στην κατανόηση των στόχων και των ευρύτερων διαστάσεων αυτών των πρακτικών .

Βιβλιογραφία Ιστορίας Αρχιτεκτονικής

Α. ‘Ελληνες συγγραφείς

  • ΣΗΜΑΙΟΦΟΡΙΔΗΣ Γ.,  “Le Corbusier, κείμενα για την Ελλάδα”, εκδ. Αγρα 1987.
  • ΧΡΗΣΤΟΥ ΧΡΥΣ.,  “Θεωρία και Ιστορία της σύγχρονης Τέχνης”, εκδ. Κωνσταντινίδη, Θεσ/νίκη 1980.
  • ΧΟΛΕΒΑΣ Θ. ΝΙΚ.,  “Αρχιτεκτονική του Μεσοπολέμου στα Βαλκάνια”, Εκδ. Φιλιππότη, Αθήνα 1994.
  • ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΙΔΗΣ Π.,  “Εισαγωγή στην αισθητική και την θεωρία της Τέχνης”, ιδίου, Αθήνα 1983

Β. Ξένοι συγγραφείς

  • ALLONES (d) Olivier-Renault,  “La creation artistique et les promesses de la liberte”, ed. Klincksieckm Paris 1973, “Μικρή ιστορία της λέξης μεταμοντέρνο”, στο συλλογικό “Μοντέρνο-μεταμοντέρνο”, εκδ. Σμίλη 1988.
  • BENEVOLO LEON.,  “Η ιστορικότητα του αρχιτεκτονικού έργου”, εκδ. Νέα Σύνορα, Αθήναι, Π. ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ, “Βιομηχανική επανάσταση - Βιομηχανική πόλη”, εκδ. Νέα Σύνορα.  
  • BOUDON PHILIPPE,  “Sur l’espaxe architectural”, edit. Dunod, Paris 1971.
  • BROLIN BRENT,  “H αποτυχία της μοντέρνας αρχιτεκτονικής”, εκδ. Κατσούλης, Αθήναι 1979.
  • CONRADS ULRICH,  “Μανιφέστα και προγράμματα αρχιτεκτονικής του ΧΧου αιώνα”, εκδ. Επίκουρος 1977.
  • FOCILLON HENRI,  “Η ζωή των μορφών”, εκδ. Νεφέλη 1982.
  • FRAMPTON KEN.,  “Μοντέρνα αρχιτεκτονική - Ιστορία και κριτική”, εκδ. Θεμέλιο 1987.
  • FRANCASTEL PIER.,  “Art et Technique:, ed. Denoel/Gonthier, Paris 1956.
  • FRIEDMAN YONA,  “L’architecture mobile”, ed. Casterman, Paris 1970.
  • JENKS CHARLES,  “Le langage de l’Architecture Post - Moderne”, ed. Denoel, Paris 1985.
  • HAUSER ARNOLD,  “Κοινωνική Ιστορία της Τέχνης”, 4 τ.,  εκδ. Κάλβος 1980.
  • HEIDEGGER MAR.,  “Essais et conferences”, ed. Gallimard, Paris 1958, “Τί είναι φιλοσοφία”, εκδ. Αναγνωστίδη, “Η προέλευση του έργου Τέχνης”, εκδ. Δωδώνη, Αθήνα 1986.
  • KAUFMANN PIERRE,  “L’experience emotionnelle de l’espace”, edit. J. Vrin, Paris 1981.
  • LABBE F., S. SALAT,  “Createurs du Japon”, edit. Herman, Paris 1986.
  • LE CORBUSIER,  “Entretien”, εκδ. Παπαζήση, Αθήναι 1971, “Le Modulor”, εκδ. Παπαζήση, Αθήναι
  • LE BOT MARC,  “Art-Design”, revue Traverses No 2/1975.
  • LEVY P., SERAUD M.,  “Anthropologie de l’espace”, edit. C.C.I., Paris 1983.
  • LOEWY RAYMOND,  “Design Industriel”, ed. Hachette, Paris 1979.
  • MEUNIE LOUIS,  L’architecture et la geometrie”, ed. Vincent, Freal et Cie,
  • Paris 1968.
  • READ HERBERT,  “Η Τέχνη σήμερα”, εκδ. Κάλβος,  “Ιστορία της μοντέρνας ζωγραφικής”, εκδ. Υποδομή, Αθήναι 1977.
  • SALAT SERGE,  “Deconstruction de l’espace occidental” και “Les fragments du monde classique”, περ. L’Architecture d’Aujourd’hui, No. 250/1987.
  • TSCHUMI BERN.,  “Architecture, limites et programme”, Art Press, Horts seri No. 2, J-J-O 1983.
  • VENTOURI ROBERT,  “Η πολυπλοκότητα και η αντίφαση στην αρχιτεκτονική”, εκδ. Κατσούλης, Αθήναι 1979.

Βιβλιογραφία Ιστορίας Τέχνης

Α. Έλληνες συγγραφείς

  • Βακαλό, Ελένη Η φυσιογνωμία της μεταπολεμικής τέχνης στην Ελλάδα : Αφαίρεση, εκδ. Κέδρος, Αθήνα, 1981
  • Βακαλό, Ελένη.  Η φυσιογνωμία της μεταπολεμικής τέχνης στην Ελλάδα : Εξπρεσσιονισμός Υπερρεαλισμός, εκδ. Κέδρος, Αθήνα, 1982
  • Βακαλό, Ελένη. Η φυσιογνωμία της μεταπολεμικής τέχνης στην Ελλάδα : ο μύθος της ελληνικότητας, εκδ. Κέδρος, Αθήνα, 1983
  • Γεωργίου, Θ., Αισθητική θεωρία και Μοντέρνα Τέχνη, εκδ. Future, Αθήνα, 2001
  • Λαμπράκη Πλάκα, Μ., Μπαουχάους : από τον ιδεαλισμό στον φονκσιοναλισμό, εκδ. Νεφέλη, Αθήνα, 1986
  • Λαμπράκη Πλάκα, Ο Ροντέν και η Αρχαία Ελληνική Τέχνη, εκδ. Νεφέλη, Αθήνα, 1985
  • Παπανικολάου, Μ., Ιστορία της τέχνης στην Ελλάδα : ζωγραφική και γλυπτική του 20ου αιώνα, εκδ. Αδάμ, Αθήνα, 1999.
  • Στάγκος, Ν., Εννοιες της Μοντέρνας Τέχνης, εκδ. Μορφωτικό Ιδρυμα Εθνικής Τράπεζας, Αθήνα, 2003
  • Χρήστου, Χ., Ελληνική τέχνη : ζωγραφική 20ου αιώνα, εκδ. Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα, 1996.
  • Χαραλαμπίδης Α., Η τέχνη του εικοστού αιώνα, τομ. Ι,ΙΙ,ΙΙΙ, εκδ. University Studio Press, Θεσσαλονίκη, 1995

Β. Ξένοι συγγραφείς

  • Anta,l Fr., Μελέτες Ιστορίας της Τέχνης, μτφ. Α. Παππάς, εκδ. Πανεπιστημιακές εκδ. Κρήτης, Ηράκλειο, 1999
  • Antliff, M.,Leighten, P., Cubism and culture, ed. Thames and Hudson, London, 2001
  • Αrgan, G.C., Η μοντέρνα τέχνη, εκδ. Πανεπιστημιακές Εκδ. Κρήτης, Ηράκλειο 1998
  • Christiane, P., Digital art, ed. Thames and Hudson, London, 2003
  • Clair, J., Σκέψεις για την κατάσταση των εικαστικών τεχνών : Κριτική της Μοντερνικότητας, μτφ. Α. Παπαθανασοπούλου, εκδ. Σμίλη, Αθήνα,1993   
  • Gray, C., Ρώσικη  Πρωτοπορία, εκδ. Υποδομή, Αθήνα, 1987
  • Heinich, N., La sociologie de l’ art, ed. La Decouverte, Paris, 2004
  • Honnef, K., Contemporary Art, ed.Taschen, London, 1994
  • Leyton, R., Η ανθρωπολογία της τέχνης, μτφ. Φ. Τερζάκης, εκδ. του Εικοστού Πρώτου, Αθήνα, 2003
  • Lucie-Smith, E., Movements in art since 1945, ed. Thames and Hudson, London, 1993  
  • Μάλεβιτς, Κ. Γραπτά, μτφ. Δ. Χορόσκελης, εκδ. Βάνια, Θεσσαλονίκη, 1992
  • Millet, C., L’ Art contemporain Histoire et geographie, ed. Flammarion, Paris, 2006
  • Μαρινέττι, Φ.  Μανιφέστα του Φουτουρισμού, εκδ. Αιγόκερως, Αθήνα, 1987
  • Ντε Μικέλι, Μάριο Οι πρωτοπορίες της τέχνης του εικοστού αιώνα, μτφ.   Λ. Παπαματθεάκη, εκδ. Οδυσσέας, Αθήνα, 1978
  • Panofsky, E., Meaning in the Visual Art, ed. Penguin, Xarmodswerth, 1955
  • Parmesani, L., Art of the Twentieth Century, Skira, Milan, 2000
  • Read H., Η φιλοσοφία της μοντέρνας τέχνης, μτφ. Σ. Ροζάνης, εκδ. Κάλβος, Αθήνα, 1969
  • Richter, K., Art, From Impressionism to the Internet, Prestel, London, 2001
  • Rothko Mark, Ecrits sur l’Art, trd. C. Bondy, ed. Flammarion, Paris, 2005  
  • Tzara, Tristan, Μανιφέστα του Ντανταισμού, μτφ. Α. Κανελλίδης, εκδ. Αιγόκερως, Αθήνα,1987

^ Αρχή Σελίδας