ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΣΤΟΧΟΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣΣκοπός του μαθήματος είναι να κατανοήσουν οι φοιτητές τον ρόλο του Σχεδιασμού ( Design ), στη δημιουργία κεραμικών προιόντων χρηστικών ή διακοσμημένων, με αισθητικές, λειτουργικές και τεχνικές προδιαγραφές. Να κατανοήσουν ότι ο Σχεδιασμός είναι το κύριο μέσο για την αξιοποίηση εξειδικευμένων γνώσεων, για την ανάπτυξη καινοτομιών, για την προώθηση της έρευνας,για μια δημιουργική έκφραση, γνωρίζοντας ότι ανανέωση υπάρχει όπου υπάρχει ευρηματικότητα. Οι φοιτητές να αποκτήσουν δεξιότητες στο σχεδιασμό και την κατασκευή εύχρηστων, εργονομικών και καλαίσθητων κεραμικών προιόντων, ανταποκρινόμενοι στις απαιτήσεις που αξιώνει ο σύγχρονος τρόπος ζωής.
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Θεωρητικό ΜέροςΙστορική αναφορά στην εξέλιξη του Σχεδιασμού (Design) Κεραμικής τον 20ο αιώνα,αναλύοντας τα σημαντικότερα Καλλιτεχνικά ρεύματα στην Ευρώπη, τις Η.Π.Α, την Ιαπωνία και την Ελλάδα.Εργοστάσια πορσελάνης στην Ευρώπη. Ελληνική παραγωγή σε διακοσμημένα και μη κεραμικά. Ανάλυση της κεραμικής ως πλαστικής φόρμας (μορφολογία- λειτουργικότητα).Διαδικασία του σχεδιασμού,κλειδιά και κατηγορίες του design.Μεθοδολογία του Βιομηχανικού σχεδιασμού σε υψηλή τεχνολογία και ποιότητα .Ο ρόλος του designer.Σύγχρονοι πειραματισμοί και νέοι μέθοδοι εργασίας. Μνημειακή Τέχνη .Mεθοδοι κατασκευής γύψινων μοντέλων-καλουπιών.Μελέτη εργονομίας και στάδια παραγωγής.Εφαρμογές της πορσελάνης σε συλλεκτικά κομμάτια.
Eργαστηριακό ΜέροςΤο εργαστηριακό μέρος του μαθήματος θα περιλαμβάνει τη μελέτη και την κατασκευή κεραμικών αντικειμένων, χρηστικών ή διακοσμητικών, με έμφαση στην αισθητική την εργονομία και την καινοτομία.
Η ολοκλήρωση του μαθήματος προϋποθέτει
- Συλλογή μορφοπλαστικών στοιχείων προερχόμενα από ερεθίσματα και ιδέες δοθέντος θέματος( π.χ Ιστορικοί περίοδοι του Ελληνικού πολιτισμού, αναζήτηση μορφών από συγκεκριμένες έννοιες κλπ.
- Μελέτη της φόρμας (αφαίρεση –ανασύνθεση ),προσχέδια - σκίτσα, πρωτότυπα προπλάσματα και τελικά σχέδια.
- Μεταφορά σε γύψινο μοντέλο, με επιλογή τρόπου λάξευσης, (κατακόρυφος ή οριζόντιος τόρνος, πρέσσα μαχαιρωτή, λάξευση με εργαλεία).
- Χύτευση υγρού πηλού, κατασκευαστικές λεπτομέρειες, διακόσμηση, επιλογή χρωμάτικών προτάσεων κλπ.
- Παρουσίαση των ολοκληρωμένων σχεδίων του Βιομηχανικού Σχεδιασμού, για περιορισμένο αριθμό ή για αντικείμενα μαζικής παραγωγής.
- Παράλληλη έρευνα και εμπλουτισμός γνώσεων των φοιτητων σε Μουσεία, Βιβλιοθήκες αλλά και επισκέψεις σε Βιομηχανικές και Βιοτεχνικές μονάδες και Καλλιτεχνικά εργαστήρια.
ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑΜετά το τέλος του μαθήματος οι φοιτητές:
- θα είναι σε θέση με τις γνώσεις του Βιομηχανικού σχεδιασμού,να κατασκευάζουν και να προτείνουν πρωτότυπες κεραμικές φόρμες, είτε σε περιορισμένο αριθμό, (αριθμημένες),είτε για μαζική παραγωγή,όπως και συνθέσεις κεραμικές (ανάγλυφες ή ζωγραφισμένες), ενσωματωμένες στη διακόσμηση τοίχων και δαπέδων σε αρχιτεκτονήματα,ή σε δάπεδα ανοιχτών χώρων.
- Μέσα από τις γνώσεις της Iστορίας του Design της Κεραμικής, θα αποκτήσουν ελευθερία επιλογών, για τη δημιουργία πρωτότυπων διακοσμητικών προτάσεων- καινοτομιών, σε μικρή ή μεσαία κλίμακα.
- Θα μπορούν έχοντας εμπεδώσει τις διαδικασίες παραγωγής,με το πλέγμα των γνώσεων που έχουν λάβει, τόσο στον Βιομηχανικό Σχεδιασμό, όσο και στα στάδια του Εργονομικού ελέγχου, να επεμβαίνουν προσωπικά και στο τεχνικό μέρος, ελέγχοντας το προιόν παραγωγής.
- Θα είναι σε θέση να αναμετρηθούν σε ζητήματα που θέτει η εποχή μας, ως προς τον Σχεδιασμό (Design) νέων κεραμικών προιόντων, μετέχοντας στην Παγκόσμια σκακιέρα του Σχεδιασμού , αναζητώντας νέες ιδέες και λύσεις από τους διευρημένους ορίζοντες που προσφέρουν οι νέες Τεχνολογίες και το Διαδίκτιο, ελευθεροι να κατανοήσουν, να αφομοιώσουν και να προάγουν την Τεχνολογία και την Αισθητική .
- Θα είναι σε θέση, χρησιμοποιώντας και αξιοποιώντας προς το καλλίτερο δυνατό τις γνώσεις και τους αισθητικούς προβληματισμούς τους,να τους εφαρμόζουν, με σκοπό να βοηθήσουν στη δημιουργία Ελληνικού Design, που τώρα εκκολάπτεται ,ώστε να περιορισθεί το παρατηρούμενο φαινόμενο έλλειψης καλής εμφάνισης και Εργονομίας στα κεραμικά, στοιχεία που δυσχεραίνουν την προώθησή τους και ζημιώνουν την οικονομία του τόπου.
ΒΙΒΙΟΓΡΑΦΙΑ
Ξενόγλωση
- Ceramic Form (Design & Decoration) από Peter Lane Εκδ. Rizzoli , New York 2002.
- Avant Garde et tradition de la ceramique Japonaise από Tuji,Cristine Shimizu, Εκδ. Antique Musee de Sevres France- Chine 2007..
- Twentieth century ceramics , από Paul Allterbury &Ellen Paul Denker. Εκδ. Miller's Λονδινο 1999.
- Ceramiques de XX siecle από Beatrice Salmon, Εκδ .Collection du Musee des Arts Decoratifs1990.
- A pioner of Modern Design από Susie Cooper ,Εκδ. Andrew Casey & Ann Eatwell,Italy 2002
- Ceramic form -Design – Decoration από Peter Lane Εκδ. Collins, U .K.1988.
- The new ceramics- Trends & Tradition ,από Peter Dormer, Εκδ. Thames & Hudson,London 1989.
- The terracota Design of Alfred Waterhouse ,από Colin Cuinnham ,Εκδ.Viley Academy,2001.
- Sculpture Ceramics από Georgory Jan, Εκδ. Α+C black, London 1992.
- Form -Function -Design από Paul Jaques ,Εκδ. Grillos N.York,1998.
- Principles of form & Design από Wong Wocius, Εκδ. Van Nostrad 1993.
- Studio Porcelain από Peter Lane, Εκδ. Pittman house, G.B.1988.
- Modeling of design ideas από R. Rodrignez.1992.
- Le nouveau design de la table από Brigitte Fitoussi, Εκδ. Hazan 1993.
- The psychologie of color & design από Sharpe Deporah , Εκδ. Totowa little field Adam's&Comp. 1981.
- 100 Designers, 100 years invocative designs of the 20th century από Mel Byars, Athlette Barre Despond, Εκδ. Rotovision 1999.
- Models & Prototypes-clay, plaster, styroform από Yoshihara Shimizu & Takeshi Kojima,Εκδ. Μasaro Tano- Matsuda 1981.
- A grand Design (the Art of Victoria & Albert Museum) από Mallolm Baker & Brenda Richardson, Εκδ. Harry N.Albams inc. Publishers 1999.
- Design directory Scandinavia από Alan Dowers. Εκδ. Couran Octopus 1999.
- Color in Industrial Design από Russel- Dale. Εκδ. London Design Councel 1991
- Designing the 21th Century , απόCharlotte & Petter Field Εκδ. Taschen 1992.
|
Ημερομηνία Δημιουργίας : 10/10/2012 |
|