Ανακοινώσεις  
Διαδικασία μεταγγραφών 2019-20 (03/12/2019)
Κατατακτήριες εξετάσεις ακαδημαϊκού έτους 2019-20 (03/12/2019)
Ορισμός μαθημάτων ειδικότητας για πραγματοποίηση πρακτικής άσκησης (20/11/2019)
Ανακοίνωση έναρξης πρακτικής άσκησης μέσω του προγράμματος ΕΣΠΑ για το χειμερινό εξάμηνο 2019 (06/11/2019)
Πρακτική άσκηση μέσω προγράμματος ΕΣΠΑ: Επιλεγέντες φοιτητές (07/10/2019)
Ανανεώσεις εγγραφών χειμερινού εξαμήνου 2019-20 (04/10/2019)
Κατανομή πρωτοετών φοιτητών σε τμήματα (04/10/2019)
Τροποποιήσεις προγράμματος σπουδών (04/10/2019)
Έναρξη πρακτικής άσκησης μέσω του προγράμματος ΕΣΠΑ για το "χειμερινό" εξάμηνο 2019 (26/09/2019)
 Τμήμα Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής, Διακόσμησης & Σχεδιασμού Αντικειμένων 
Ανακοινώσεις Α' εξ. (για όλα τα μαθήματα)
Ιστορία Αρχιτεκτονικής και Τέχνης: Αρχαίοι και μεσαιωνικοί χρόνοι
Εισαγωγή στη Σχεδιαστική Μεθοδολογία
Εισαγωγή στο ελεύθερο σχέδιο και στο χρώμα
Εισαγωγή στο βασικό σχέδιο και στην πλαστική
Δομική Τέχνη: Τα υλικά
Αρχιτεκτονική εσωτερικών χώρων: Συνθετικές αρχές
Ιστορία Αρχιτεκτονικής και Τέχνης: Αρχαίοι και μεσαιωνικοί χρόνοι

ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΣΤΟΧΟΣ  ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Διακριτή διδασκαλία Ιστορίας Τέχνης και Ιστορίας Αρχιτεκτονικής, με κοινή βαθμολόγηση. Επιδιώκεται πάντως η τελική θεώρησή τους  ως αδιάσπαστο σύνολο που εκφράζει τον Πολιτισμό της εκάστοτε ιστορικής περιόδου.  Κύριο ζητούμενο  είναι η ερμηνεία των μορφών της Αρχιτεκτονικής και των υπολοίπων μορφών της Τέχνης και η διερεύνηση του ρόλου τους στο κοινωνικοπολιτισμικό γίγνεσθαι της κάθε εποχής.

 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Στη «Ιστορία Αρχιτεκτονικής» :

  1. Επιχειρείται κατ’ αρχάς διερεύνηση των βαθύτερων σχέσεων ανθρώπου-χώρου και μορφών , καθώς και του τρόπου με τον οποίον ο άνθρωπος αντιλαμβάνεται τις μορφές και τα νοήματα που αυτές φέρουν.
  2. Εξετάζονται αναλυτικότερα οι εξής εποχές :  Προϊστορία?  Αίγυπτος, Ελλάδα, Ρώμη, Ανατολική Ρωμαϊκή περίοδος (Βυζάντιο), Ρωμανική περίοδος και Γοτθική περίοδος

Στην «Ιστορίας της Τέχνης»

  1. Εισαγωγή στην Ιστορία της Τέχνης
    Η τέχνη των σπηλαίων και των πολιτισμών της αρχαιότητας και η προσφορά της στη σύγχρονη τέχνη.
    Η προσέγγιση της πολιτιστικής έκφρασης και της αισθητικής ιδεολογίας των  πρωτόγονων κοινωνιών, αλλά και των μεγάλων πολιτισμών της αρχαιότητας, που διαμόρφωσαν τις συνθήκες και το ιδεολογικό πλαίσιο για τη δημιουργία έργων τέχνης στη Μεσόγειο, καθώς και την Εγγύς και Μέση Ανατολή. (Αίγυπτος, Μεσοποταμία, Περσία, Ελλάδα, Ρώμη, Βυζάντιο).
  2. Ελληνική και Ρωμαϊκή Τέχνη
  3. H τέχνη του Μεσαίωνα και η δημιουργία του Γοτθικού στυλ.
    Η ανάλυση των μορφολογικών στοιχείων που απαρτίζουν την ερμηνευτική των μορφών τέχνης του  Μεσαίωνα. Εξετάζεται σχέση και ο σκοπός των Υαλογραφημάτων της Γοτθικής τέχνης, αλλά και των γλυπτών σε συνάρτηση με το δομημένο χώρο όπου βρίσκονται. Ειδικότερα, ωστόσο, μελετάται η αξιοποίηση της χρωματικής ελευθερίας των υαλογραφημάτων απέναντι στη φύση με αποτέλεσμα τη δημιουργία ενός πλασματικού  φωτός  μέσα σε μια ψευδαίσθηση χώρου.
  4. Η τέχνη του Ισλάμ.
    Εξετάζεται η  πολύμορφη φύση της Ισλαμικής τέχνης μέσα από την ποικιλία των αφηρημένων διακοσμητικών σχημάτων γραμμικής αφαίρεσης, του αραβικού αλφαβήτου και της συμπεριφοράς του φωτός πάνω στον ίδιο το διάκοσμο καθώς και η πολυπλοκότητα των αραβουργημάτων με τους γεωμετρικούς  συνδυασμούς και η εφαρμογή τους στον αρχιτεκτονικό διάκοσμο.
Εν κατακλείδι,  η επισκόπηση και η εξέλιξη της τέχνης εξετάζεται με προσδιορισμό το χρόνο, τη μελέτη της ιστορίας, την πνευματική ζωή του τόπου, αλλά και την αισθητική ιδεολογία της εποχής. Η  μορφική ανάλυση των στοιχείων των κυριότερων αντιπροσωπευτικών  έργων, μελετάται μέσα από την προέλευσή τους, τις αλληλοεπιδράσεις κάθε εποχής,  τους στόχους του δημιουργού, τις μορφές συμβόλων για τη δημιουργία νοημάτων και τη διαχρονική προσφορά τους στην τέχνη.

 

 

ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Η γνώση της Ιστορίας της Τέχνης και της Αρχιτεκτονικής,  αναμένεται να οδηγήσει στην κατανόηση των στόχων και των ευρύτερων διαστάσεων αυτών των πρακτικών.

 

Βιβλιογραφία Ιστορίας Αρχιτεκτονικής

 

Α. ‘Ελληνες συγγραφείς

ΜΠΟΥΡΑΣ ΧΑΡΑΛ.,  “Μαθήματα ιστορίας αρχιτεκτονικής”, 2 τ. Εκδ. ΕΜΠ 1975.

ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ Γ.,  “Ο Κοσμολογικός συμβολισμός στην αρχιτεκτονική του Βυζαντινού Ναού”, εκδ. Πύρινος Κόσμος, Αθήναι 1981.

ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΙΔΗΣ Π.,  “Εισαγωγή στην αισθητική και την θεωρία της Τέχνης”, ιδίου, Αθήνα 1983.

 

Β. Ξένοι συγγραφείς

ANDREAE B.,  “L’art de l’ancienne Rome”, ed. Mazenod, Paris 1973.

BENEVOLO LEON.,  “Η ιστορικότητα του αρχιτεκτονικού έργου”, εκδ. Νέα Σύνορα, Αθήναι, Π. ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ, “Βιομηχανική επανάσταση - Βιομηχανική πόλη”, εκδ. Νέα Σύνορα. 

BOUDON PHILIPPE,  “Sur l’espaxe architectural”, edit. Dunod, Paris 1971.

CHEVALIER J.,  “Les Grecs et les Romains”, ed. Planete, Paris 1967, “Dictionnaire des symboles”, Seghers 1974.

DAVY M.M.,  “Initiation a la symbolique Romane”, ed. Flammarion 1977.

DEMARGNE PIERRE,  “La naissance de l’Art Grec”, ed. Gallimard 1974.

DIEL PAUL,  “Ο συμβολισμός στην ελληνική μυθολογία”, εκδ. Χατζηνικολή 1980.

ECO UMBERTO,   , “Τέχνη και κάλλος στην αισθητική του Μεσαίωνα”, εκδ. Γνώση 1992, 

FISCHER ERNST,  “H αναγκαιότητα της Τέχνης”, εκδ. Θεμέλιο, Αθήναι 1976.

FOCILLON HENRI,  “Η ζωή των μορφών”, εκδ. Νεφέλη 1982.

FULCANELLI,  “Le mystere des Cathedrales”, ed. Pauvert, Paris 1964

GIEDION S., “La naissance de l’Art”, edit. De la Connaissance, Bruxelles 1965.

GOUVION C., VAN DE MERT F., “Le symbolisme des rues et des cites”, edit. Berg International.

GRABAR ANDRE,  “L’age d’or de Justinien”, ed. Gallimard, Paris 1966, “Le premier art Cretien”, Gallimard, Paris 1964.

HAUTECOEUR,  “Mystique et architecture, le symbolisme du cercle et de la coupole”, ed. A. et J. Picard et Cie, Paris 1954, “Histoire de l’Art”, ed. Flammarion 1959.

HAUSER ARNOLD,  “Κοινωνική Ιστορία της Τέχνης”, 4 τ.,  εκδ. Κάλβος 1980.

HEIDEGGER MAR.,  “Essais et conferences”, ed. Gallimard, Paris 1958, “Τί είναι φιλοσοφία”, εκδ. Αναγνωστίδη, “Η προέλευση του έργου Τέχνης”, εκδ. Δωδώνη, Αθήνα 1986..

HOFSTATTER HANS,  “Gotique”, ed. L’Equerre, Suisse 1964.

KAUFMANN PIERRE,  “L’experience emotionnelle de l’espace”, edit. J. Vrin, Paris 1981.

LEVY P., SERAUD M.,  “Anthropologie de l’espace”, edit. C.C.I., Paris 1983.

MEUNIE LOUIS,  L’architecture et la geometrie”, ed. Vincent, Freal et Cie, Paris 1968.

MICHALOWSKI K.,  L’Art et l’ancienne Egypte”, ed. Mazenod, Paris 1973.

NORBERG-SCHULZ C.,  “La signification dans l’architecture occidentale”, ed. P. Mardaga, Bruxelles 1974, “Systeme logique de l’architecture”, ed. P. Mardaga, Bruxelles 1974.

PANOFSKY ERWIN,  “Architecture gotique et pensee scolastique”, ed. de Minuit, Paris 1967.

PAPAIOANNOU K., “L’Art Grec”, ed. Mazenod, Paris 1972.

PAYOT DANIEL,  “Le philosophie et l’architecte”, edit. An. Montaigne, Paris 1982.

PICARD GILBERT,  “Empire Romain”, ed. L’Equerre, Paris 1964.

PIEGL ALOIS,  “Grammaire Historique des Arts Plastiques”, ed. Klincksieck, Paris 1978.

ZEVI BRUNO,  “Apprendre a voir l’architecture”, ed. de Minuit, Paris 1959.

 

 

Βιβλιογραφία Ιστορίας Τέχνης

 

 

Α. Έλληνες συγγραφείς

  • Ανδρόνικος, Μ., Βεργίνα : Οι Βασιλικοί Τάφοι, Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα, 1991
  • Αχειμάστου-Ποταμιάνου, Μ., Βυζαντινές τοιχογραφίες, Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα, 1994
  • Βασιλάκη, Μ., Το Πορτραίτο του Καλλιτέχνη στο Βυζάντιο, εκδ. Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης,Ηράκλειο, 1997
  • Βοκοτόπουλος, Π., Βυζαντινές εικόνες, Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα, 1995
  • Διζικιρίκης, Γ., Βυζάντιο και Δύση : Πολιτιστικά και αισθητικά ζητήματα της ζωγραφικής, εκδ. Αιγόκερως, Αθήνα, 1996
  • Καλοκύρης, Κ., Η Ζωγραφική της Ορθοδοξίας : Ιστορική, Αισθητική και Δογματική Ερμηνεία της Βυζαντινής εικόνας, εκδ. Πουρνάρα, Θεσσαλονίκη, 1972
  • Κορδής, Γ., Οι Προσωπογραφίες του Φαγιούμ και η Βυζαντινή Εικόνα, εκδ. Αρμός, Αθήνα, 2001
  • Λαμπρινουδάκη, Β., Ελληνική Πλαστική του 7ου π.Χ. αιώνα, εκδ. Καρδαμίτσα, Αθήνα, 1985
  • Μιχελής, Π., Αισθητική θεώρηση της Βυζαντινής Τέχνης,  εκδ.  Αθήναι 1978
  • Μπαρούτας, Κ., Βυζαντινή Προεικονοκλαστική και Γερμανική Προκαρολική Τέχνη, εκδ. Σμίλη, Αθήνα, 1989
  • Ντούμας, Χ., Οι Τοιχογραφίες της Θήρας, εκδ. Ιδρυμα Θήρας Π. Νομικός, Αθήνα 1992
  • Χατζηδάκη, Ν., Βυζαντινά ψηφιδωτά, Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα, 1994
  • Xριστοδουλιδης Π.,“Εισαγωγή στην αισθητική και την θεωρία της Τέχνης”, ιδίου, Αθήνα 1983

 


Β. Ξένοι συγγραφείς

  • Boardman, J., Αρχαία Ελληνική Τέχνη, μτφ. Α. Παππάς,   εκδ. Υποδομή, Αθήνα, 1980
  • Bruneau, Ph., La Mosaïque Antique, ed. Presses de l’ Université de Paris- Sorbonne, Paris, 1987
  • Brandi, Cezare, Αρκάδιος ή περί Γλυπτικής, μτφ. Σ. Ηλιόπουλος, εκδ. Νεφέλη, Αθήνα, 1983
  • Buttin, Anne-Marie, La Grèce Classique, ed. Les Belles Lettres, Paris, 2000
  • Charbonneaux J., Martin R., Villard F., Grèce Archaïque, Grèce classique, ed. Gallimard, Paris, 1969
  • Delorme, J., La Grèce primitive et archaïque, ed. Colin, Paris, 1969
  • Gardiner, A., Egyrtof the Pharaohs, ed. Oxford University Press, London, 1966
  • Gombrich, E. H., Το χρονικό της Τέχνης, μτφ. Λίνα Κάσδαγλη, 16η εκδ.  Μορφωτικό Ιδρυμα Εθν. Τραπέζης, Αθήνα, 1994
  • Goodman, N., Οι Γλώσσες της Τέχνης, μτφ. Π. Βλαγκόπουλος, εκδ. Εκκρεμές, Αθήνα, 2005
  • Honour H , Fleming J., Ιστορία της Tέχνης, μτφ. Α. Παππάς, τομ. Ι, εκδ. Υποδομή, Αθήνα, 1991
  • Hood, S., Η Τέχνη στην Προϊστορική Ελλάδα, μτφ. Παντελίδου Μ., Ξένος Θ., εκδ. Καρδαμίτσα, Αθήνα, 1990
  • Itten, Johannes, L’étude des œuvres d’art de l’art antique a I’art moderne, ed. Dessain et Tolra, Paris, 1990
  • Lang, M.L., The Palace of Nestor : The Frescoes, ed. Princeton, 1969
  • Ling R., Roman Painting, Cambridge, 1991
  • Mosse, Claude, Η Αρχαϊκή Ελλάδα (8ος-6ος αιω.π.Χ.), μτφ. Στρατής Πασχάλης, εκδ. Μορφ. Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, Αθήνα, 1991 
  • Robertson, M, la peinture grecque, ed. Skira, Genève, 1959 
  • Runsiman, S., Βυζαντινός Πολιτισμός, μετ. Δ. Δετζωρτζη, εκδ. Γαλαξίας, Αθήνα 1969
  • Τάλμπορτ-Ράις, Ντέιβιντ Βυζαντινή τέχνη, μετ. Α. Παππάς, εκδ. Υποδομή, Αθήνα
  • Ηauser Α., “Κοινωνική Ιστορία της Τέχνης”, 1ος τ.,  εκδ. Κάλβος 1980.

^ Αρχή Σελίδας