Ανακοινώσεις  
Διαδικασία μεταγγραφών 2019-20 (03/12/2019)
Κατατακτήριες εξετάσεις ακαδημαϊκού έτους 2019-20 (03/12/2019)
Ορισμός μαθημάτων ειδικότητας για πραγματοποίηση πρακτικής άσκησης (20/11/2019)
Ανακοίνωση έναρξης πρακτικής άσκησης μέσω του προγράμματος ΕΣΠΑ για το χειμερινό εξάμηνο 2019 (06/11/2019)
Πρακτική άσκηση μέσω προγράμματος ΕΣΠΑ: Επιλεγέντες φοιτητές (07/10/2019)
Ανανεώσεις εγγραφών χειμερινού εξαμήνου 2019-20 (04/10/2019)
Κατανομή πρωτοετών φοιτητών σε τμήματα (04/10/2019)
Τροποποιήσεις προγράμματος σπουδών (04/10/2019)
Έναρξη πρακτικής άσκησης μέσω του προγράμματος ΕΣΠΑ για το "χειμερινό" εξάμηνο 2019 (26/09/2019)
 Τμήμα Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής, Διακόσμησης & Σχεδιασμού Αντικειμένων 
Ανακοινώσεις Α' εξ. (για όλα τα μαθήματα)
Ιστορία Αρχιτεκτονικής και Τέχνης: Αρχαίοι και μεσαιωνικοί χρόνοι
Εισαγωγή στη Σχεδιαστική Μεθοδολογία
Εισαγωγή στο ελεύθερο σχέδιο και στο χρώμα
Εισαγωγή στο βασικό σχέδιο και στην πλαστική
Δομική Τέχνη: Τα υλικά
Αρχιτεκτονική εσωτερικών χώρων: Συνθετικές αρχές
Εισαγωγή στη Σχεδιαστική Μεθοδολογία
ΤΕΙ ΑΘΗΝΑΣ
Σχολή Γραφικών Τεχνών και Καλλιτεχνικών Σπουδών [ΣΓΤΚΣ]
ΤΜΗΜΑ Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής, Διακόσμησης και Σχεδιασμού
Αντικειμένων [ΕΑΔΣΑ]

ΤΟΜΕΑΣ: Α
ΜΑΘΗΜΑ: Εισαγωγή στη Σχεδιαστική Μεθοδολογία
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: Θεωρητικό + Εργαστηριακό
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: ΜΓΥ
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: 5 (2 ώρες θεωρία + 3 ώρες εργαστήριο)
ΤΥΠΙΚΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: Α
ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ: Χειμερινό Εξάμηνο 2013-14

ΣΚΟΠΟΣ και ΣΤΟΧΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Σκοπός του μαθήματος είναι η εξοικείωση των σπουδαστών/τριών με τη γλώσσα του αρχιτεκτονικού σκίτσου και σχεδίου, τις συμβάσεις και τους κώδικές της, αλλά και η ανάπτυξη ενός λεξιλογίου, ώστε να έχουν την ικανότητα να εκφράζουν και να απεικονίζουν σχεδιαστικά τις ιδέες τους, να τις επεξεργάζονται, να τις παρουσιάζουν και να επικοινωνούν με τους άλλους μέσω οπτικών μηνυμάτων. Επιδιώκεται οι σπουδαστές/τριες να γνωρίζουν τα εργαλεία που χρησιμοποιούνται στην αρχιτεκτονική σύνθεση για τη σχεδιαστική αναπαράσταση των μορφών, και να τα χρησιμοποιούν κατάλληλα ανάλογα με τη φάση της συνθετικής διαδικασίας και το αντικείμενο μελέτης. Στόχος είναι να αποκτήσουν την ικανότητα να αντιμετωπίζουν μεθοδικά τα συνθετικά προβλήματα, να απεικονίζουν την επίλυσή τους με τον καλύτερο, σαφέστερο και παραστατικότερο τρόπο, αλλά και να επιμελούνται παράλληλα το ύφος των σχεδίων τους. Να έχουν την ικανότητα να παρέχουν οπτικές πληροφορίες για τη μορφή, τη λειτουργία, τη δομή και τα υλικά κατασκευής τρισδιάστατων κατασκευών στο χώρο, προκειμένου να εξασφαλίζεται η δυνατότητα εφαρμογής τους στην πράξη. 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Θεωρητικό Μέρος: Εισαγωγή στις έννοιες του σχεδιασμού, της αρχιτεκτονικής σύνθεσης και του αρχιτεκτονικού σχεδίου. Σύντομη παρουσίαση των πρωταρχικών στοιχείων της μορφής και παραδειγμάτων σχετικά με τη χρήση τους στην απεικόνιση χώρων και αντικειμένων. Αναφορά στον κάναβο και τη συναρμογή, σαν εργαλεία οργάνωσης δισδιάστατων επιφανειών και τρισδιάστατων μορφών. Σύντομη παρουσίαση των βασικών εννοιών των αναλογιών και της κλίμακας, της ανθρωπομετρίας και της εργονομίας, και αναφορά σε συστήματα αναλογιών. Ανάλυση των σχεδιαστικών κλιμάκων, του ρόλου και της χρήσης τους στα αρχιτεκτονικά σχέδια. Παρουσίαση των εργαλείων που χρησιμοποιούνται στην αρχιτεκτονική σύνθεση για την αναπαράσταση των τρισδιάστατων μορφών: ανάπτυξη του αρχιτεκτονικού σκίτσου, των σχεδίων ορθών προβολών (κάτοψη, άνοψη, τομή, όψη), των αξονομετρικών και προοπτικών προβολών, των χαρακτηριστικών τους, των συμβάσεων και των κωδίκων, των τεχνικών και της διαδικασίας σχεδίασης, και σύντομη αναφορά στις μακέτες. Συνοπτική αναφορά στο ρόλο και τη χρήση των παραπάνω εργαλείων και των σχεδιαστικών κλιμάκων στην αρχιτεκτονική σύνθεση. 
Εργαστηριακό Μέρος: Τα θέματα των εργαστηριακών ασκήσεων αφορούν τη δισδιάστατη και τρισδιάστατη σχεδιαστική απεικόνιση συνθέσεων απλών στερεών και χώρων.

ΒΑΘΜΟΛΟΓΗΣΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Η τελική βαθμολογία του μαθήματος προκύπτει από το άθροισμα των βαθμών του εργαστηρίου και της θεωρίας. Ο μεν βαθμός του εργαστηρίου προκύπτει από το σύνολο των ασκήσεων που πραγματοποιούνται κατά τη διάρκεια του εξαμήνου, οι οποίες βαθμολογούνται με άριστα το 10.0 επί 70%, ο δε βαθμός της θεωρίας από εργασία που βαθμολογείται επίσης με άριστα το 10.0 επί 30%. Για να προκύψει η συνολική βαθμολογία του μαθήματος, θα πρέπει και οι δυο αυτοί επί μέρους βαθμοί να είναι προβιβάσιμοι, διαφορετικά επαναλαμβάνεται το μέρος που δεν ολοκληρώθηκε επιτυχώς.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
  • Αγαλιώτου Χ. 2011, Σχεδιαστική Μεθοδολογία / Αξονομετρικό-Προοπτικό-  Σκιαγραφία, Εκδόσεις Ίων, Αθήνα
  • Arnheim R. 2003, Η Δυναμική της Αρχιτεκτονικής Μορφής, Εκδόσεις University Studio Press, Θεσσαλονίκη
  • Βακαλό Ε.Γ. 1988, Οπτική Σύνταξη: Λειτουργία και Παραγωγή Μορφών, Εκδόσεις Νεφέλη, Αθήνα
  • Ching F. 2006, Αρχιτεκτονική / Μορφή, Χώρος & Διάταξη, Εκδόσεις Ίων, Αθήνα
  • Ching F. 2006, Αρχιτεκτονικό Προοπτικό Σχέδιο, Εκδόσεις Ίων, Αθήνα
  • Gill R. W. 2006, Perspective, from basic to creative, Εκδόσεις Thames& Hudson, London
  • Κουρνιάτη Α- Μ.,Κουρνιάτης Ν 2012, Η Προοπτική στην Αρχιτεκτονική Απεικόνιση, Εκδόσεις Τζιόλα, Θεσσαλονίκη
  • Καλογεράς Ν., Κιρπότιν Χ., Μακρής Γ., Παπαϊωάννου Ι., Ραυτόπουλος Σ., Τζιτζάς Μ., Τουλιάτος Π. 1999, Θέματα Οικοδομικής, Εκδόσεις Συμμετρία, Αθήνα
  • Καπόπουλος Α. 2006, Αρχιτεκτονική Σύνθεση, Εκδόσεις Πολύτροπον, Αθήνα
  • Λευκαδίτης Γ. 1980, Η Προοπτική
  • Λευκαδίτης Γ. 2006, Μέθοδοι Παραστάσεων / Αξονομετρία-Υψομετρία-Σκιαγραφία
  • Φωκίδου Θ. 2010, Σημειώσεις για το Μάθημα Σχεδιαστική Μεθοδολογία Ι     
ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ
Στη θεωρία του μαθήματος γίνονται διαλέξεις με το παρακάτω περιεχόμενο:
  • Ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός και τα εργαλεία που χρησιμοποιούνται στην αρχιτεκτονική σύνθεση για την αναπαράσταση των τρισδιάστατων μορφών.
  • Τα πρωταρχικά στοιχεία της μορφής και η χρήση τους στην απεικόνιση χώρων και αντικειμένων. Κάναβος/ψηφιδοθέτηση και τρισδιάστατος κάναβος/συναρμογή ή πλήρωση χώρου.  
  • Κλίμακα. Σχεδιαστικές κλίμακες, ο ρόλος και η χρήση τους στα αρχιτεκτονικά σχέδια.
  • Αρχιτεκτονικό σκίτσο ή σκαρίφημα: χαρακτηριστικά, ο ρόλος και η χρήση του στην αρχιτεκτονική σύνθεση.
  • Σχέδια ορθών προβολών (κάτοψη, άνοψη, τομή, όψη): χαρακτηριστικά, συμβάσεις και κώδικες, τεχνικές και διαδικασία σχεδίασης, διαστασιολόγηση, σχεδιαστικοί συμβολισμοί.
  • Ανθρωπομετρία, εργονομία/βασικά εργονομικά μεγέθη.
  • Τυποποίηση διαστάσεων χαρτιού.
  • Σκάλες ή κλίμακες: στοιχεία σύνθεσης της σκάλας, κατηγορίες κλιμάκων, σχεδιασμός σκάλας.  
  • Προβολικά συστήματα. Αξονομετρικές προβολές (ισομετρικό αξονομετρικό, διμετρικό αξονομετρικό, αξονομετρικό κύκλου).
  • Προοπτικές προβολές: ορισμοί, ορολογία, προοπτικό με ένα σημείο φυγής (μετωπικό), κριτήρια επιλογής στοιχείων.
  • Προοπτικό με πολλά σημεία φυγής (εσωτερικό, εξωτερικό, κύκλος). Τεχνικές παρουσίασης προοπτικών σχεδίων.
  • Σκιαγραφία: γενικές αρχές, αποτύπωση της σκιάς μέσω ορθών προβολών.
  • Αποτύπωση της σκιάς μέσω αξονομετρικών προβολών.
  • Αποτύπωση της σκιάς μέσω προοπτικών προβολών – τεχνητή πηγή φωτός.
  • Αποτύπωση της σκιάς μέσω προοπτικών προβολών – φυσική πηγή φωτός.

ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ


ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ

Κατά τη διάρκεια του εξαμήνου εκπονούνται οι παρακάτω ασκήσεις:

  1. Σχεδιαστική απεικόνιση σύνθεσης απλών στερεών, μέσω ορθών προβολών (κατόψεις/τομές/όψεις), σε κλίμακα 1:1 (Μολύβι)
  2. Σχεδιαστική απεικόνιση κατοικίας, μέσω ορθών προβολών (κατόψεις/τομές/όψεις), σε κλίμακα 1:50 (Μολύβι + Μελάνι)
  3. Ισομετρική αξονομετρική απεικόνιση σύνθεσης απλών στερεών, σε κλίμακα 1:1 (Μολύβι)
  4. Ισομετρική αξονομετρική απεικόνιση κατοικίας, σε κλίμακα 1:50 (Μολύβι + Μελάνι)
  5. Προοπτική απεικόνιση εσωτερικού χώρου κατοικίας με ένα σημείο φυγής (Μολύβι)
  6. Προοπτική απεικόνιση εσωτερικού χώρου κατοικίας με πολλά σημεία φυγής (Μολύβι + Μελάνι)
  7. Προοπτική απεικόνιση κατοικίας με δύο σημεία φυγής (Μολύβι)
Τα σχέδια κατασκευάζονται με μολύβι σε ριζόχαρτα και στη συνέχεια, όπου απαιτείται σύμφωνα με τα παραπάνω, μεταφέρονται (αντιγράφονται) με μελάνι σε ισομεγέθεις διαφάνειες, διαστάσεων 35Χ50 εκ. Η παράδοση κάθε άσκησης γίνεται μετά την ολοκλήρωσή της, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα. Για την επιτυχή ολοκλήρωση του εργαστηρίου απαιτείται από κάθε σπουδαστή/τρια ενεργή συμμετοχή τουλάχιστον στο 80% των πραγματοποιηθέντων μαθημάτων.

ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
Τα κριτήρια αξιολόγησης των εργαστηριακών ασκήσεων είναι η εφαρμογή της μεθοδολογίας, η ορθότητα της απεικόνισης, η ποιότητα και πληρότητα της σχεδίασης, η παρουσίαση και το ύφος των σχεδίων, η εφαρμογή στην πράξη των θεωρητικών γνώσεων του μαθήματος και η συνέπεια κατά την παράδοση.

ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ
Αγαλιώτου Χαραλαμπία, Επίκουρος Καθηγήτρια (Θεωρία + Εργαστήριο)  
Φωκίδου Θεοδοσία, Καθηγήτρια Εφαρμογών (Θεωρία + Εργαστήριο)
Μακρής Δημήτρης, Επίκουρος Καθηγητής (Εργαστήριο)
Διάγκου Ευαγγελία (Εργαστήριο)

^ Αρχή Σελίδας