ΤΕΙ ΑΘΗΝΑΣ
Σχολή Γραφικών Τεχνών και Καλλιτεχνικών Σπουδών [ΣΓΤΚΣ]
ΤΜΗΜΑ Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής, Διακόσμησης και Σχεδιασμού
Αντικειμένων [ΕΑΔΣΑ]
ΜΑΘΗΜΑ: Αρχιτεκτονική Εσωτερικών Χώρων / Συνθετικές Αρχές
ΤΟΜΕΑΣ: Α
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: Θεωρητικό + Εργαστηριακό
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: ΜΕ
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: 5 (2 ώρες θεωρία + 3 ώρες εργαστήριο)
ΤΥΠΙΚΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: Α
ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ: Χειμερινό Εξάμηνο 2013-14
ΣΚΟΠΟΣ και ΣΤΟΧΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Το μάθημα αποτελεί μια εισαγωγή σε βασικά ζητήματα του σχεδιασμού
εσωτερικών χώρων. Εξετάζονται τα στοιχεία του χώρου, η γεωμετρία του, το
βασικό λεξιλόγιό του, καθώς και η ένταξη λειτουργίας σ’ αυτόν. Στόχος
είναι οι σπουδαστές/τριες να αποκτήσουν την ικανότητα να αναλύουν, να
κατανοούν και να αποδίδουν τα στοιχεία του χώρου (γεωμετρικά, συμβολικά,
λειτουργικά, κατασκευαστικά, κλπ) και τη σχέση του ανθρώπου/χρήστη με
αυτόν. Στο μάθημα αυτό θεωρία και πρακτική σκοπεύουν σε μια πρώτη
προσέγγιση της αρχιτεκτονικής σύνθεσης εσωτερικών χώρων.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Θεωρητικό Μέρος: Εξετάζονται βασικές αρχιτεκτονικές έννοιες και
ζητήματα ανάλυσης και σύνθεσης του χώρου: δομή και μορφή, αναλογία και
κλίμακα, οριζόντια/κατακόρυφη κίνηση και στάση, άξονες, συμμετρία και
ασυμμετρία, τάξη και αταξία, δυναμικότητα και στατικότητα, πλήρες και
κενό, διαφάνεια και αδιαφάνεια, εσωστρέφεια και εξωστρέφεια, ανοικτός
(υπαίθριος/ημιυπαίθριος) και κλειστός χώρος. Σκοπός είναι να κατανοήσουν
οι σπουδαστές/τριες τα κατασκευαστικά, λειτουργικά, αισθητικά και
συμβολικά χαρακτηριστικά του χώρου, αλλά και των επί μέρους στοιχείων
του.
Εργαστηριακό Μέρος: Τα θέματα του εργαστηρίου εισάγουν το
σπουδαστή/τρια στο σχεδιασμό εσωτερικών χώρων, με αφετηρία την
παρατήρηση ενός υπαρκτού χώρου. Ο σπουδαστής/τρια αναλύει και
απεικονίζει σχεδιαστικά έναν υπαρκτό χώρο, ώστε να τον κατανοήσει και να
ερμηνεύσει τα στοιχεία που τον συνθέτουν.
Στη συνέχεια γίνεται η πρώτη απόπειρα δημιουργίας χώρου, από τον οποίο
απουσιάζουν τα αρχιτεκτονικά και χρηστικά χαρακτηριστικά. Κατ’ αρχήν
εξετάζεται κυρίως η γεωμετρία του χώρου. Ο σπουδαστής/τρια μελετά τη
μορφή, τις διαστάσεις και τις αναλογίες ενός πρωταρχικού στερεού και
μετασχηματίζοντάς το δημιουργεί βασικές διατάξεις χώρων σε αφαιρετική
μορφή. Η πρώτη προσέγγιση του θέματος γίνεται μέσα από τα εκφραστικά
μέσα του σκίτσου και του προπλάσματος. Στην εξέλιξη του θέματος
υπεισέρχονται και αρχιτεκτονικές παράμετροι, όπως οι λειτουργικές
διαστάσεις του χώρου, η κίνηση και η στάση, η λειτουργία του φωτός και
του αέρα, με σκοπό τη δημιουργία λειτουργικών χώρων μικρής κλίμακας.
ΒΑΘΜΟΛΟΓΗΣΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Η τελική βαθμολογία του μαθήματος προκύπτει από το άθροισμα των βαθμών
του εργαστηρίου και της θεωρίας. Ο μεν βαθμός του εργαστηρίου είναι το
70% του αθροίσματος των βαθμών των ασκήσεων που πραγματοποιούνται κατά
τη διάρκεια του εξαμήνου, ο δε βαθμός της θεωρίας προκύπτει από εργασία
που βαθμολογείται με άριστα το 10.0 επί 30%. Για να προκύψει η συνολική
βαθμολογία του μαθήματος, θα πρέπει και οι δυο αυτοί επί μέρους βαθμοί
να είναι προβιβάσιμοι, διαφορετικά επαναλαμβάνεται το μέρος που δεν
ολοκληρώθηκε επιτυχώς.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- Arnheim R. 2003, Η Δυναμική της Αρχιτεκτονικής Μορφής,
Εκδόσεις University Studio Press, Θεσσαλονίκη
- Βακαλό Ε.Γ. 1988, Οπτική Σύνταξη: Λειτουργία και Παραγωγή Μορφών, Εκδόσεις Νεφέλη, Αθήνα
- Ching F. 2006, Αρχιτεκτονική / Μορφή, Χώρος & Διάταξη, Εκδόσεις Ίων, Αθήνα
- Ε.Μ.Π. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών / Τομέας Αρχιτεκτονικού
Σχεδιασμού 2002, Εισαγωγή στην Αρχιτεκτονική Σύνθεση Ι 2000-2001,
Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Ε.Μ.Π., Αθήνα
- Kandinsky W. 1985, Σημείο Γραμμή Επίπεδο, Εκδόσεις Δωδώνη, Αθήνα
- Καπόπουλος Α. 2006, Αρχιτεκτονική Σύνθεση, Εκδόσεις Πολύτροπον, Αθήνα
- Κωνσταντινίδης Α. 1992, Η Αρχιτεκτονική της Αρχιτεκτονικής, Εκδόσεις Άγρα, Αθήνα
- Κωνσταντινίδης Α. 1989, Τα Προλεγόμενα, Εκδόσεις Άγρα
- Κωνσταντινίδης Α. 1987, Για την Αρχιτεκτονική, Εκδόσεις Άγρα
- Μπίρης Τ. 1996, Αρχιτεκτονικής Σημάδια και Διδάγματα / στο Ίχνος
της Συνθετικής Δομής, Εκδόσεις Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, Αθήνα
- Πεπονής Γ. 1997, Χωρογραφίες / Ο Αρχιτεκτονικός Σχηματισμός του Νοήματος, Εκδόσεις Αλεξάνδρεια, Αθήνα
- Φατούρος Δ. Α. 2007, Ένα Συντακτικό της Αρχιτεκτονικής Σύνθεσης, Εκδόσεις Επίκεντρο, Θεσσαλονίκη
- Φατούρος Δ. Α. 2007, Η Επιμονή της Αρχιτεκτονικής, Εκδόσεις Καστανιώτη, Αθήνα
- Φατούρος Δ. Α. 2005, Μαθήματα Συστηματικής Θεωρίας της Αρχιτεκτονικής, Εκδόσεις Επίκεντρο, Θεσσαλονίκη
- Φατούρος Δ. Α. 1979, Οργάνωση του Χώρου και Γεωμετρική Οργάνωση / Η
Συντακτική Δομή της Αρχιτεκτονικής, Εκδόσεις Παρατηρητής, Θεσσαλονίκη
ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ
Στη θεωρία του μαθήματος γίνονται διαλέξεις με το παρακάτω περιεχόμενο:
- Βασικές αρχιτεκτονικές έννοιες
- Αρχιτεκτονικός σχεδιασμός, η διαδικασία του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού
- Αρχιτεκτονική σύνθεση, η πρακτική της αρχιτεκτονικής συνθετικής διαδικασίας, ο ρόλος και η χρήση των εργαλείων που χρησιμοποιούνται στη αρχιτεκτονική σύνθεση για την αναπαράσταση των τρισδιάστατων μορφών
- Γεωμετρία και αρχιτεκτονική, γεωμετρία και φύση, οργανικές φόρμες
- Μορφή και περιεχόμενο
- Πρωταρχικά στοιχεία της μορφής και αρχιτεκτονική σύνθεση
- Αναλογίες και κλίμακα, συστήματα αναλογιών
- Ισορροπία, συμμετρία-ασυμμετρία
- Διαδικασίες συμμετρίας, μετασχηματισμός της μορφής
- Ρυθμός
- Πλήρες-κενό, διαφάνεια-αδιαφάνεια: στοιχεία που προσδιορίζουν το χώρο (οριζόντια, κατακόρυφα), ανοίγματα στο χώρο, φως, θέα
- Μέσα-έξω: κλειστός/εσωτερικός χώρος, ημιυπαίθριος/στεγασμένος χώρος, υπαίθριος/ανοικτός χώρος
- Δημόσιος/κοινόχρηστος-ιδιωτικός χώρος
- Χωρικές σχέσεις, χωρικές οργανώσεις
- Κίνηση και στάση, οριζόντια-κατακόρυφη κίνηση, η μορφή του χώρου του κλιμακοστασίου
- Υλικά, υφή, χρώμα
- Αρχιτεκτονική και ψηφιακή τεχνολογία
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
Κατά τη διάρκεια του εξαμήνου εκπονούνται οι παρακάτω ασκήσεις:
ΑΣΚΗΣΗ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ
-
Αποτύπωση Εσωτερικού Χώρου 3.0
- Νοηματοδότηση και Δημιουργία Χώρου 7.0
Η παράδοση κάθε άσκησης γίνεται μετά την ολοκλήρωσή της, σύμφωνα με το
χρονοδιάγραμμα. Για την επιτυχή ολοκλήρωση του εργαστηρίου απαιτείται
από κάθε σπουδαστή/τρια να έχει εκπονήσει όλες τις ασκήσεις,
συμμετέχοντας ενεργά τουλάχιστον στο 80% των πραγματοποιηθέντων
μαθημάτων.
ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ
Φωκίδου Θεοδοσία, Καθηγήτρια Εφαρμογών (Θεωρία + Εργαστήριο)
Αγαλιώτου Χαραλαμπία, Επίκουρος Καθηγήτρια (Εργαστήριο)
Μοίρα Μαρία, Καθηγήτρια Εφαρμογών (Εργαστήριο)
Μιχαλοπούλου Αικατερίνη, Εργαστηριακή Συνεργάτιδα (Εργαστήριο)
Πληροφορίες του μαθήματος σε pdf
|
Ημερομηνία Δημιουργίας : 23/10/2012 |
|