Ανακοινώσεις  
Διαδικασία μεταγγραφών 2019-20 (03/12/2019)
Κατατακτήριες εξετάσεις ακαδημαϊκού έτους 2019-20 (03/12/2019)
Ορισμός μαθημάτων ειδικότητας για πραγματοποίηση πρακτικής άσκησης (20/11/2019)
Ανακοίνωση έναρξης πρακτικής άσκησης μέσω του προγράμματος ΕΣΠΑ για το χειμερινό εξάμηνο 2019 (06/11/2019)
Πρακτική άσκηση μέσω προγράμματος ΕΣΠΑ: Επιλεγέντες φοιτητές (07/10/2019)
Ανανεώσεις εγγραφών χειμερινού εξαμήνου 2019-20 (04/10/2019)
Κατανομή πρωτοετών φοιτητών σε τμήματα (04/10/2019)
Τροποποιήσεις προγράμματος σπουδών (04/10/2019)
Έναρξη πρακτικής άσκησης μέσω του προγράμματος ΕΣΠΑ για το "χειμερινό" εξάμηνο 2019 (26/09/2019)
 Τμήμα Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής, Διακόσμησης & Σχεδιασμού Αντικειμένων 
Ανακοινώσεις Α' εξ. (για όλα τα μαθήματα)
Ιστορία Αρχιτεκτονικής και Τέχνης: Αρχαίοι και μεσαιωνικοί χρόνοι
Εισαγωγή στη Σχεδιαστική Μεθοδολογία
Εισαγωγή στο ελεύθερο σχέδιο και στο χρώμα
Εισαγωγή στο βασικό σχέδιο και στην πλαστική
Δομική Τέχνη: Τα υλικά
Αρχιτεκτονική εσωτερικών χώρων: Συνθετικές αρχές
Αρχιτεκτονική εσωτερικών χώρων: Συνθετικές αρχές
ΤΕΙ ΑΘΗΝΑΣ
Σχολή Γραφικών Τεχνών και Καλλιτεχνικών Σπουδών [ΣΓΤΚΣ]
ΤΜΗΜΑ Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής, Διακόσμησης και Σχεδιασμού
Αντικειμένων [ΕΑΔΣΑ]


ΜΑΘΗΜΑ: Αρχιτεκτονική Εσωτερικών Χώρων / Συνθετικές Αρχές
ΤΟΜΕΑΣ: Α
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: Θεωρητικό + Εργαστηριακό
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: ΜΕ
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: 5 (2 ώρες θεωρία + 3 ώρες εργαστήριο)
ΤΥΠΙΚΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: Α
ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ: Χειμερινό Εξάμηνο 2013-14

ΣΚΟΠΟΣ και ΣΤΟΧΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Το μάθημα αποτελεί μια εισαγωγή σε βασικά ζητήματα του σχεδιασμού εσωτερικών χώρων. Εξετάζονται τα στοιχεία του χώρου, η γεωμετρία του, το βασικό λεξιλόγιό του, καθώς και η ένταξη λειτουργίας σ’ αυτόν. Στόχος είναι οι σπουδαστές/τριες να αποκτήσουν την ικανότητα να αναλύουν, να κατανοούν και να αποδίδουν τα στοιχεία του χώρου (γεωμετρικά, συμβολικά, λειτουργικά, κατασκευαστικά, κλπ) και τη σχέση του ανθρώπου/χρήστη με αυτόν. Στο μάθημα αυτό θεωρία και πρακτική σκοπεύουν σε μια πρώτη προσέγγιση της αρχιτεκτονικής σύνθεσης εσωτερικών χώρων.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Θεωρητικό Μέρος: Εξετάζονται βασικές αρχιτεκτονικές έννοιες και ζητήματα ανάλυσης και σύνθεσης του χώρου: δομή και μορφή, αναλογία και κλίμακα, οριζόντια/κατακόρυφη κίνηση και στάση, άξονες, συμμετρία και ασυμμετρία, τάξη και αταξία, δυναμικότητα και στατικότητα, πλήρες και κενό, διαφάνεια και αδιαφάνεια, εσωστρέφεια και εξωστρέφεια, ανοικτός (υπαίθριος/ημιυπαίθριος) και κλειστός χώρος. Σκοπός είναι να κατανοήσουν οι σπουδαστές/τριες τα κατασκευαστικά, λειτουργικά, αισθητικά και συμβολικά χαρακτηριστικά του χώρου, αλλά και των επί μέρους στοιχείων του.
Εργαστηριακό Μέρος: Τα θέματα του εργαστηρίου εισάγουν το σπουδαστή/τρια στο σχεδιασμό εσωτερικών χώρων, με αφετηρία την παρατήρηση ενός υπαρκτού χώρου. Ο σπουδαστής/τρια αναλύει και απεικονίζει σχεδιαστικά έναν υπαρκτό χώρο, ώστε να τον κατανοήσει και να ερμηνεύσει τα στοιχεία που τον συνθέτουν.
Στη συνέχεια γίνεται η πρώτη απόπειρα δημιουργίας χώρου, από τον οποίο απουσιάζουν τα αρχιτεκτονικά και χρηστικά χαρακτηριστικά. Κατ’ αρχήν εξετάζεται κυρίως η γεωμετρία του χώρου. Ο σπουδαστής/τρια μελετά τη μορφή, τις διαστάσεις και τις αναλογίες ενός πρωταρχικού στερεού και μετασχηματίζοντάς το δημιουργεί βασικές διατάξεις χώρων σε αφαιρετική μορφή. Η πρώτη προσέγγιση του θέματος γίνεται μέσα από τα εκφραστικά μέσα του σκίτσου και του προπλάσματος. Στην εξέλιξη του θέματος υπεισέρχονται και αρχιτεκτονικές παράμετροι, όπως οι λειτουργικές διαστάσεις του χώρου, η κίνηση και η στάση, η λειτουργία του φωτός και του αέρα, με σκοπό τη δημιουργία λειτουργικών χώρων μικρής κλίμακας.

ΒΑΘΜΟΛΟΓΗΣΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Η τελική βαθμολογία του μαθήματος προκύπτει από το άθροισμα των βαθμών του εργαστηρίου και της θεωρίας. Ο μεν βαθμός του εργαστηρίου είναι το 70% του αθροίσματος των βαθμών των ασκήσεων που πραγματοποιούνται κατά τη διάρκεια του εξαμήνου, ο δε βαθμός της θεωρίας προκύπτει από εργασία που βαθμολογείται με άριστα το 10.0 επί 30%. Για να προκύψει η συνολική βαθμολογία του μαθήματος, θα πρέπει και οι δυο αυτοί επί μέρους βαθμοί να είναι προβιβάσιμοι, διαφορετικά επαναλαμβάνεται το μέρος που δεν ολοκληρώθηκε επιτυχώς.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
  • Arnheim R. 2003, Η Δυναμική της Αρχιτεκτονικής Μορφής, Εκδόσεις University Studio Press, Θεσσαλονίκη
  • Βακαλό Ε.Γ. 1988, Οπτική Σύνταξη: Λειτουργία και Παραγωγή Μορφών, Εκδόσεις Νεφέλη, Αθήνα
  • Ching F. 2006, Αρχιτεκτονική / Μορφή, Χώρος & Διάταξη, Εκδόσεις Ίων, Αθήνα 
  • Ε.Μ.Π. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών / Τομέας Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού 2002, Εισαγωγή στην Αρχιτεκτονική Σύνθεση Ι  2000-2001, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Ε.Μ.Π., Αθήνα
  • Kandinsky W. 1985, Σημείο Γραμμή Επίπεδο, Εκδόσεις Δωδώνη, Αθήνα 
  • Καπόπουλος Α. 2006, Αρχιτεκτονική Σύνθεση, Εκδόσεις Πολύτροπον, Αθήνα 
  • Κωνσταντινίδης Α. 1992, Η Αρχιτεκτονική της  Αρχιτεκτονικής, Εκδόσεις Άγρα, Αθήνα
  • Κωνσταντινίδης Α. 1989, Τα Προλεγόμενα, Εκδόσεις Άγρα   
  • Κωνσταντινίδης Α. 1987, Για την Αρχιτεκτονική, Εκδόσεις Άγρα
  • Μπίρης Τ. 1996, Αρχιτεκτονικής Σημάδια και Διδάγματα / στο Ίχνος της Συνθετικής Δομής, Εκδόσεις Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, Αθήνα
  • Πεπονής Γ. 1997, Χωρογραφίες / Ο Αρχιτεκτονικός Σχηματισμός του Νοήματος, Εκδόσεις Αλεξάνδρεια, Αθήνα
  • Φατούρος Δ. Α. 2007, Ένα Συντακτικό της Αρχιτεκτονικής Σύνθεσης, Εκδόσεις Επίκεντρο, Θεσσαλονίκη
  • Φατούρος Δ. Α. 2007, Η Επιμονή της Αρχιτεκτονικής, Εκδόσεις Καστανιώτη, Αθήνα
  • Φατούρος Δ. Α. 2005, Μαθήματα Συστηματικής Θεωρίας της Αρχιτεκτονικής, Εκδόσεις Επίκεντρο, Θεσσαλονίκη
  • Φατούρος Δ. Α. 1979, Οργάνωση του Χώρου και Γεωμετρική Οργάνωση / Η Συντακτική Δομή της Αρχιτεκτονικής, Εκδόσεις Παρατηρητής, Θεσσαλονίκη

ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ

Στη θεωρία του μαθήματος γίνονται διαλέξεις με το παρακάτω περιεχόμενο:
  • Βασικές αρχιτεκτονικές έννοιες
  • Αρχιτεκτονικός σχεδιασμός, η διαδικασία του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού
  • Αρχιτεκτονική σύνθεση, η πρακτική της αρχιτεκτονικής συνθετικής διαδικασίας, ο ρόλος και η χρήση των εργαλείων που χρησιμοποιούνται στη αρχιτεκτονική σύνθεση για την αναπαράσταση των τρισδιάστατων μορφών
  • Γεωμετρία και αρχιτεκτονική, γεωμετρία και φύση, οργανικές φόρμες
  • Μορφή και περιεχόμενο
  • Πρωταρχικά στοιχεία της μορφής και αρχιτεκτονική σύνθεση
  • Αναλογίες και κλίμακα, συστήματα αναλογιών
  • Ισορροπία, συμμετρία-ασυμμετρία
  • Διαδικασίες συμμετρίας, μετασχηματισμός της μορφής
  • Ρυθμός
  • Πλήρες-κενό, διαφάνεια-αδιαφάνεια: στοιχεία που προσδιορίζουν το χώρο (οριζόντια, κατακόρυφα), ανοίγματα στο χώρο, φως, θέα
  • Μέσα-έξω: κλειστός/εσωτερικός χώρος, ημιυπαίθριος/στεγασμένος χώρος, υπαίθριος/ανοικτός χώρος
  • Δημόσιος/κοινόχρηστος-ιδιωτικός χώρος
  • Χωρικές σχέσεις, χωρικές οργανώσεις
  • Κίνηση και στάση, οριζόντια-κατακόρυφη κίνηση, η μορφή του χώρου του κλιμακοστασίου
  • Υλικά, υφή, χρώμα
  • Αρχιτεκτονική και ψηφιακή τεχνολογία


ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
Κατά τη διάρκεια του εξαμήνου εκπονούνται οι παρακάτω ασκήσεις:
ΑΣΚΗΣΗ                                                                  ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ
  1. Αποτύπωση Εσωτερικού Χώρου                      3.0
  2. Νοηματοδότηση και Δημιουργία Χώρου            7.0
Η παράδοση κάθε άσκησης γίνεται μετά την ολοκλήρωσή της, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα. Για την επιτυχή ολοκλήρωση του εργαστηρίου απαιτείται από κάθε σπουδαστή/τρια να έχει εκπονήσει όλες τις ασκήσεις, συμμετέχοντας ενεργά τουλάχιστον στο 80% των πραγματοποιηθέντων μαθημάτων.  

ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ

Φωκίδου Θεοδοσία, Καθηγήτρια Εφαρμογών (Θεωρία + Εργαστήριο)
Αγαλιώτου Χαραλαμπία, Επίκουρος Καθηγήτρια (Εργαστήριο) 
Μοίρα Μαρία, Καθηγήτρια Εφαρμογών (Εργαστήριο)
Μιχαλοπούλου Αικατερίνη, Εργαστηριακή Συνεργάτιδα (Εργαστήριο)

Πληροφορίες του μαθήματος σε pdf

^ Αρχή Σελίδας